fredag 4 februari 2011

Välkommen till en studieblogg inom religion ...för studerande ...du studerar från datorn

....




Hej ....mitt   bloggnamn   är Teofilus   .varför anonymt namn i bloggossfären  ..jag tycker det är tryggast ..de som jag lär känna  får mitt  telefonnummer ...jag  gjorde bloggen för   mina egna studier   ...men sedan sa bekanta   varför inte dela  med  dig   ...på så sätt  uppkom   bloggiden ..dvs   att göra en offentlig blogg
jag har ej tid   att  svara på kommentarer   ....så   kommentarsfunktionen   är begränsad  varför gjort offentlig blogg ..jo .. min blogg är en ren studieblogg till 100% ….det var allt nu vet du var du har mig ..alltså detta är mina egna studier som jag öppnat för att mina kompisar ska ge mig bra råd ...och upptäcka felen jag skriver ...och korrigera mig ... därför har jag gjort mina skriverier offentligt ...och på datorn är det väldigt lätt att korrigera  i efterhand  ... så jag justerar ändrar texter med jämna mellanrum...




.nu  kan du börja  läsa   ...  lycka till ..


detta är den slutsats jag kommit fram till efter tio års studier ..prova ALLT jag skriver mot bibelordet




Treenighet...javisst

Fader Son och Helig Ande...javisst

..men vilka är Fader Son Anden



Min slutsats

Fadern...Israels Gud...dan 7:9

Sonen... Israels Guds Son..dan 7:13

Anden...såsom Anden beskrivs i Salomos Vishet och Jesu Syraks Vishet






Min Gudsbild...

läs mer

Min Gudsbild

läs mer

http://vardagsreligion.blogspot.com/2010/06/min-gudsbild.html


Min  Gudsbild  av ..vad   menas  Gud var  i Kristus  och försonade världen med sig själv
Gud i Kristus ..Messias ..människosonen som var i himlen
läs mer 
http://vardagsreligion.blogspot.com/2010/01/gud-i-kristus-messias-manniskosonen-som.html

2 kor 5.:18-21
18. Men alltsammans kommer från Gud, som har försonat oss med sig själv genom Kristus och givit åt oss försoningens ämbete. Ty det var Gud som i Kristus försonade världen med sig själv;han tillräknar icke människorna deras synder, och han har betrott oss med försoningens ord.Å Kristi vägnar äro vi alltså sändebud; det är Gud som förmanar genom oss. Vi bedja å Kristi vägnar: Låten försona eder med Gud.

Alltså vad menas  med Gud i Kristus  ...svar...  Faderns Ande kallad  Visheten  bor i Jesus Kristus
 
Salomos Vishet

http://runeberg.org/apokryf/0028.html

http://runeberg.org/apokryf/0037.html

Syraks  Vishet

http://runeberg.org/apokryf/0037.html

http://runeberg.org/apokryf/0104.html

ordspråkboken 8:22-24
22. HERREN skapade mig såsom sitt förstlingsverk,i urminnes tid, innan han gjorde något annat.
>Syr. 1,4.
Från evighet är jag insatt, från begynnelsen,ända ifrån jordens urtidsdagar. Innan djupen voro till, blev jag född,

Vishet..Ordet   = Förstånd  Insikt = Logos  på grekiska  Logos blev kött  i Jesus Kristus



Evangelium enligt Johannes, 1 Kapitlet 1:1-18
Det gudomliga Ordets människoblivande i Jesus Kristus. Johannes döparens vittnesbörd. Jesu första lärjungar.


1. I begynnelsen var Ordet, och Ordet var hos Gud, och Ordet var Gud.Detta var i begynnelsen hos Gud.Genom det har allt blivit till, och utan det har intet blivit till, som är till. I det var liv, och livet var människornas ljus.
5. Och ljuset lyser i mörkret, och mörkret har icke fått makt därmed.En man uppträdde, sänd av Gud; hans namn var Johannes.Han kom såsom ett vittne, för att vittna om ljuset, på det att alla skulle komma till tro genom honom.Icke var han ljuset, men han skulle vittna om ljuset. Det sanna ljuset, det som lyser över alla människor, skulle nu komma i världen. I världen var han, och genom honom hade världen blivit till, men världen ville icke veta av honom.Han kom till sitt eget, och hans egna togo icke emot honom. Men åt alla dem som togo emot honom gav han makt att bliva Guds barn, åt dem som tro på hans namn; och de hava blivit födda, icke av blod, ej heller av köttslig vilja, ej heller av någon mans vilja, utan av Gud. Och Ordet vart kött och tog sin boning ibland oss, och vi sågo  hans härlighet, vi sågo likasom en enfödd Sons härlighet från sin Fader, och han var full av nåd och sanning.Johannes vittnar om honom, han ropar och säger: »Det var om denne jag sade: 'Den som kommer efter mig, han är före mig; ty han var förr än jag.'» Av hans fullhet hava vi ju alla fått, ja, nåd utöver nåd; ty genom Moses blev lagen given, men nåden och sanningen hava kommit genom Jesus Kristus. Ingen har någonsin sett Gud; den enfödde Sonen, som är i Faderns sköte , han har kungjort vad Gud är.




matteus  16:13-23
Varför kom Jesus  ?  svar  ..för grunda sin församling  ..någonstans långt bort i universum där Gud bor  sänds   den levande Gudens Son ner till  jorden   för grunda sin församling  ..ni måste bara se denna dvd del 1  Jesus  of Nazareth  starring  Robert Powell  Directed  by Franco Zefferelli  270  minuter lång...engelsk översättning ..de har fångat detta mästerligt  om kyrkans väsen  ..filmen  visar det absolut mästerligt  ...  allt handlar om att vara barmhärtig ..älska  förlåta de den som syndar    med Jesu kärlek 


matt 16:13-23
13. Men när Jesus kom till trakten av Cesarea Filippi, frågade han sina lärjungar och sade: »Vem säger folket Människosonen vara?» De svarade: »Somliga säga Johannes döparen, andra Elias, andra åter Jeremias eller en annan av profeterna.» Då frågade han dem: »Vem sägen då I mig vara?» Simon Petrus svarade och sade: »Du är Messias, den levande Gudens Son.»Då svarade Jesus och sade till honom: »Salig är du, Simon, Jonas' son; ty kött och blod har icke uppenbarat detta för dig, utan min Fader, som är i himmelen.Så säger ock jag dig att du är Petrus; och på denna klippa skall jag bygga min församling, och dödsrikets portar skola icke bliva henne övermäktiga. Jag skall giva dig himmelrikets nycklar: allt vad du binder på jorden, det skall vara bundet i himmelen; och allt vad du löser på jorden, det skall vara löst i himmelen.» Därefter förbjöd han lärjungarna att för någon säga att han var Messias.. Från den tiden begynte Jesus förklara för sina lärjungar, att han måste gå till Jerusalem och lida mycket av de äldste och översteprästerna och de skriftlärde, och att han skulle bliva dödad, men att han på tredje dagen skulle uppstå igen. Då tog Petrus honom avsides och begynte ivrigt motsäga honom och sade: »Bevare dig Gud, Herre! Ingalunda får detta vederfaras dig.»
Men han vände sig om och sade till Petrus: »Gå bort, Satan, och stå mig icke i vägen; du är för mig en stötesten, ty dina tankar äro icke Guds tankar, utan människotankar.»


det är ju otroligt  någon sänds från universum till jorden    för grunda en församling 




läs matteus
kap 14-25  i ett  svep
http://runeberg.org/bibeln/40_14.html

Jesus genom ge 5000 mat sedan 4000 mat sedan be Petrus komma till Jesus på vattnet  så förstår Petrus vem Jesus är  ...det är detta som filmen visar mästerligt  ...beställ  gospelcenter  08 20 81 81

Jesus  kom alltså för grunda en församling  för en annan  tidsålder
 
när jag läste matteus kap 14-25  i ett svep ..medan jag såg filmen slog det mig   att Jesus ägnar 6 kapitel matt  19-25  för att beskriva  när  Jesus återkommer i härlighet .. för att sätta sig på sin tron för att  döma  folk  och domen  gäller hur man visat barmhärtighet  ...

matt 19

28. Jesus svarade dem: »Sannerligen säger jag eder: När världen födes på nytt, då när Människosonen sätter sig på sin härlighets tron, då skolen också I, som haven efterföljt mig, få sitta på tolv troner såsom domare över Israels tolv stammar.

25:31-46

31. Men när Människosonen kommer i sin härlighet, och alla änglar med honom, då skall han sätta sig på sin härlighets tron.Och inför honom skola församlas alla folk och han skall skilja dem från varandra, såsom en herde skiljer fåren ifrån getterna.Och fåren skall han ställa på sin högra sida, och getterna på den vänstra.
Därefter skall Konungen säga till dem som stå på hans högra sida: 'Kommen, I min Faders välsignade, och tagen i besittning det rike som är tillrett åt eder från världens begynnelse.Ty jag var hungrig, och I gåven mig att äta; jag var törstig,och I gåven mig att dricka; jag var husvill, och I gåven mig härbärge, naken, och I klädden mig; jag var sjuk, och I besökten mig; jag var i fängelse, och I kommen till mig.' Då skola de rättfärdiga svara honom och säga: 'Herre, när sågo vi dig hungrig och gåvo dig mat, eller törstig och gåvo dig att dricka?Och när sågo vi dig husvill och gåvo dig härbärge, eller naken och klädde dig? Och när sågo vi dig sjuk eller i fängelse och kommo till dig?' Då skall Konungen svara och säga till dem: 'Sannerligen säger jag eder: Vadhelst I haven gjort mot en av dessa mina minsta bröder, det haven I gjort mot mig.' Därefter skall han ock säga till dem som stå på hans vänstra sida: 'Gån bort ifrån mig, I förbannade, till den eviga elden, som är tillredd åt djävulen och hans änglar. Ty jag var hungrig, och I gåven mig icke att äta; jag var törstig, och I gåven mig icke att dricka; jag var husvill, och I gåven mig icke härbärge, naken, och I klädden mig icke, sjuk och i fängelse, och I besökten mig icke.'Då skola också de svara och säga: 'Herre, när sågo vi dig hungrig eller törstig eller husvill eller naken eller sjuk eller i fängelse och tjänade dig icke?'
Då skall han svara dem och säga: 'Sannerligen säger jag eder: Vadhelst I icke haven gjort mot en av dessa minsta, det haven I ej heller gjort mot mig.' Och dessa skola då då bort till evigt straff, men de rättfärdiga till evigt liv.»



så jag har nu beslutat att införa GT  tiondelag  inom Celeste 

5 mos 26:10-19

10. Och här bär jag nu fram förstlingen av frukten på den mark som du, HERRE, har givit mig.» Och du skall sätta korgen ned inför HERRENS, din Guds, ansikte och tillbedja inför HERRENS, din Guds, ansikte. Och över allt det goda som HERREN, din Gud har givit åt dig och ditt hus skall du glädja dig, och jämte dig leviten och främlingen som bor hos dig.När du under det tredje året, tiondeåret, har lagt av all tionde av vad du då har fått i avkastning och givit den åt leviten, främlingen, den faderlöse och änkan, och de hava ätit därav inom dina portar och blivit mätta,då skall du så säga inför HERRENS, din Guds, ansikte: »Jag har nu fört bort ur mitt hus det heliga, och jag har givit det åt leviten och främlingen, åt den faderlöse och änkan, alldeles såsom du har bjudit mig; jag har icke överträtt eller förgätit något av dina bud.Jag åt intet därav, när jag hade sorg, och jag förde icke bort något därav, när jag var oren, ej heller använde jag något därav för någon död. Jag har lyssnat till HERRENS, min Guds, röst; jag har i alla stycken gjort såsom du har bjudit mig.Skåda nu ned från din heliga boning, himmelen, och välsigna ditt folk Israel och det land som du har givit oss, såsom du med ed lovade våra fäder, ett land som flyter av mjölk och honung.»I dag bjuder dig HERREN, din Gud, att göra efter dessa stadgar och rätter; du skall hålla dem och göra efter dem av allt ditt
hjärta och av all din själ.Du har i dag hört HERREN förklara att han vill vara din Gud, och att du skall vandra på hans vägar och hålla hans stadgar och bud och rätter och lyssna till hans röst.Och HERREN har i dag hört dig förklara att du vill vara hans egendomsfolk, såsom han har sagt till dig, och att du vill hålla alla hans bud;
 på det att han över alla folk som han har gjort må upphöja dig till lov, berömmelse och ära, och på det att du må vara ett folk som är helgat åt HERREN, din Gud, såsom han har sagt.

5 mose 14:22-29

22. Tionde skall du giva av all sädesgröda som för vart år växer på din åker,och du skall äta den inför Herrens, din Guds, ansikte, på den plats som han utväljer till boning åt sitt namn: tionden av din säd, ditt vin och din olja, så ock din förstfödda av dina fäkreatur och din småboskap; ty du skall lära att frukta Herren,din Gud, alltid. Men om vägen är dig för lång, så att du icke förmår föra det dit, eftersom den plats som Herren, din Gud, utväljer till att där fästa sitt namn ligger för avlägset för dig -- då nu Herren,din Gud, välsigna dig -- så må du sälja det och knyta in penningarna och taga dem med dig och gå till den plats som Herren, din Gud, utväljer. Och du må köpa för penningarna vadhelst dig lyster fäkreatur eller småboskap, eller vin eller andra starka drycker eller vad du eljest kan åstunda; och så skall du hålla måltid där inför HERRENS, din Guds, ansikte och glädja dig med ditt husfolk. Och leviten som bor inom dina portar skall du då icke glömma
bort, ty han har ingen lott eller arvedel jämte dig.Vid slutet av vart tredje år skall du avskilja all tionde av vad
du har fått i avkastning under det året och lägga upp det inom dina städer.Och sedan skall leviten få komma, han som ingen lott eller arvedel har jämte dig, så ock främlingen och den faderlöse och änkan som bo inom dina portar; och då skola äta och bliva mätta. Så skall du göra, för att Herren din Gud, må välsigna dig i alla dina händers verk, i allt vad du gör.

Jesaja 58:1-14
Jesaja, 58 Kapitlet Rätt fasta. Sabbatsfirandets välsignelse.
1. Ropa med full hals utan återhåll,häv upp din röst såsom en basun och förkunna för mitt folk deras överträdelse,för Jakobs hus deras synder.Väl söka de mig dag ut och dag in och vilja hava kunskap om mina vägar.Såsom vore de ett folk, som övade rättfärdighet och icke övergåve sin Guds rätt, så fråga de mig om rättfärdighetens rätter och vilja, att Gud skall komma till dem:»Vartill gagnar det, att vi fasta, när du icke ser det,vartill, att vi späka oss, när du icke märker det?» Men se, på edra fastedagar sköten I edra sysslor,och alla edra arbetare driven I blott på. Och se, I hållen eder fasta med kiv och split,med hugg och slag av gudlösa nävar.I hållen icke mer fasta på sådant sätt,att I kunnen göra eder röst hörd i höjden.Skulle detta vara en fasta, sådan som jag vill hava?  Skulle detta vara en rätt späkningsdag?Att man hänger med huvudet såsom ett sävstrå och sätter sig i säck och aska,vill du kalla sådant att hålla fasta, att fira en dag till HERRENS behag? Nej, detta är den fasta, som jag vill hava: att I lossen orättfärdiga bojor och lösen okets band,att I given de förtryckta fria och krossen sönder alla ok, ja, att du bryter ditt bröd åt den hungrige och skaffar de fattiga och husvilla härbärge  att du kläder den nakne, var du ser honom, och ej drager dig undan för den som är ditt kött och blod. Då skall ljus bryta fram för dig såsom en morgonrodnad,och dina sår skola läkas med hast,och din rätt skall då gå framför dig och HERRENS härlighet följa dina spår. Då skall HERREN svara, när du åkallar honom;när du ropar, skall han säga: »Se, här är jag.»Om hos dig icke får finnas någon som pålägger ok och pekar finger och talar, vad fördärvligt är,om du delar med dig av din nödtorft åt den hungrige och mättar den som är i betryck, då skall ljus gå upp för dig i mörkret,och din natt skall bliva lik middagens sken. Och HERREN skall leda dig beständigt; han skall mätta dig mitt i ödemarken
och giva styrka åt benen i din kropp.Och du skall vara lik en vattenrik trädgård och likna ett källsprång,vars vatten aldrig tryter.Och dina avkomlingar skola bygga upp de gamla ruinerna, du skall åter upprätta grundvalar ifrån forna släkten;och du skall kallas »han som murar igen revor», »han som återställer stigar, så att man kan bo i landet.»Om du är varsam med din fot på sabbaten, så att du icke på min heliga dag utför dina sysslor;om du kallar sabbaten din lust och HERRENS helgdag en äredag,ja, om du ärar den, så att du icke går dina egna vägar eller sköter dina sysslor eller talar tomma ord, då skall du finna din lust i HERREN,
och jag skall föra dig fram över landets höjder och giva dig till näring din fader Jakobs arvedel.Ja, så har HERRENS mun talat.

och den lösningen Bibeln  ger är tiondelagen 

sedan löser man problemen allteftersom de dyker upp i vardagen 

följ detta tips 
ord språks boken 3:27
27. Neka icke den behövande din hjälp,är det står i din makt att giva den.Säg icke till din nästa: »Gå din väg och kom igen;i morgon vill jag giva dig», fastän du kunde strax.

från Stockholm .. 3 unga  rumäner som sökte jobb  i Stockholm  de kom till  församlimgen  för få hjälp 
när jag hörde om deras situation  tänkte jag   ... jag tänker införa tiondelagen i mitt kristna liv  ... så får jag en struktur på  barmhärtighetshjälpen  ...  en annan  som jag träffade på gatan  gick med kryckor  och tiggde  ...det gör ont i mig när jag ser sådan nöd   och folk   pratar som ingenting  hänt i sina mobiltelefoner ..jag bjöd honom på varm korv  ...  och jag gick sen vidare   .. sedan kom iden om tiondelagen upp  som ett sätt att lindra nöden   för nöd finns alltid ...men att gråta hjälper inte någon
det börjar verkligen bli bistrare tider   i vårt älskade Sverige   


nu uppfylls budordet  Älska  Gud och nästan såsom dig själv  inte i ord utan i handling 

markus 12:28-33
28. Då trädde en av de skriftlärde fram, en som hade hört deras ordskifte och förstått att han hade svarat dem väl. Denne frågade honom: »Vilket är det förnämsta av alla buden?» Jesus svarade: »Det förnämsta är detta: 'Hör, Israel! Herren,vår Gud, Herren är en.Och du skall älska Herren, din Gud, av allt ditt hjärta och av all din själ och av allt ditt förstånd och av all din kraft.' Därnäst kommer detta: 'Du skall älska din nästa såsom dig själv.' Intet annat bud är större än dessa.» Då svarade den skriftlärde honom: »Mästare, du har i sanning rätt i vad du säger, att han är en, och att ingen annan är än han. Och att älska honom av allt sitt hjärta och av allt sitt förstånd och av all sin kraft och att älska sin nästa såsom sig själv, det är 'förmer än alla brännoffer och slaktoffer'.»

Och  Israels Gud  har genom tiondelagen  gjort det möjligt att praktiskt hjälpa vår nästa ..för vårt samhälle blir hårdare och hårdare  ..Jag läste Williams Booths bok ...Ut  ur mörkaste England  ... då är tiondet ett steg på vägen  inom församlingen   ... för läs matteus 25  en gång till   

http://runeberg.org/bibeln/40_25.html







.....