måndag 14 september 2009

Människor som är döda kan höra Jesu röst

...

Människor som är döda kan höra Jesu röst ...
Lasarus ...KOM ut ...Lasarus som hade varit död 3-4 dygn ...han vaknade till och kom ut ur graven ....Så vad innebär detta... Jesus kunde tala med döda ....Alltså kan Jesus tala med dig ...Då måste ju dessa döda finnas någonstans.. eftersom den döde hörde Jesu röst...Alltså har Jesus innan korset fått nyckeln till döden och dödsriket.. där de döda människoandarna bor ....Alltså kommer vi vid döden till ett dödsrike

Så när team Celeste predikar Jesus ..Då gäller ..... Vill du ha ett rent samvete ....och om Jesu Ande manar oss.... blinda lama döva kallas fram ...Är Anden i mötet blir ni botade ...är Anden inte där blir ni inte botade ......då talade vi lögn.. vi blev bedragna av Frestaren ...

Så här vill studiegrupp Jesus framkalla Jesu Ande .... läs bakgrunden... det är inte enkelt med helande men det är vårat mål....att Andens närvaro kommer ..för vi kan inte göra något ...
det hoppas jag att du förstår av dessa texter...utan det är ren nåd om Anden uppenbarar sig...för det är väldigt lätt att gå vilse i denna osynliga dimension ...man talar fel fast man vill tala sanning....






matteus 11
2. Men när Johannes i sitt fängelse fick höra om Kristi gärningar, sände han bud med sina lärjungar
3. och lät fråga honom: »Är du den som skulle komma, eller skola vi förbida någon annan?»
4. Då svarade Jesus och sade till dem: »Gån tillbaka och omtalen för Johannes vad I hören och sen:
5. blinda få sin syn, halta gå, spetälska bliva rena, döva höra, döda uppstå, och 'för fattiga förkunnas glädjens budskap'.
6. Och salig är den för vilken jag icke bliver en stötesten.»


joh 15
4. Förbliven i mig, så förbliver ock jag i eder. Såsom grenen icke kan bära frukt av sig själv, utan allenast om den förbliver i vinträdet, så kunnen I det ej heller, om I icke förbliven i mig.

1 korinterbrev 12
7. Men de gåvor i vilka Anden uppenbarar sig givas åt var och en så, att de kunna bliva till nytta.
8. Så gives genom Anden åt den ene att tala visdomens ord, åt en annan att efter samme Ande tala kunskapens ord,
9. åt en annan gives tro i samme Ande, åt en annan givas helbrägdagörelsens gåvor i samme ene Ande,
10. åt en annan gives gåvan att utföra kraftgärningar, åt en annan att profetera, åt en annan att skilja mellan andar, åt en annan att tala tungomål på olika sätt, åt en annan att uttyda, när någon talar tungomål.
11. Men allt detta verkar densamme ene Anden, i det han, alltefter sin vilja, tilldelar åt var och en någon särskild gåva.

1 kor 14
26. Vad följer då härav, mina bröder? Jo, när I kommen tillsammans, så har var och en något särskilt att meddela: den ene har en psalm, den andre något till undervisning, en annan åter någon uppenbarelse, en talar tungomål, en annan uttyder; allt detta må nu ske så, att det länder till uppbyggelse.
27. Vill man tala tungomål, så må för var gång två eller högst tre få tala, och av dessa en i sänder, och en må uttyda det.
28. Är ingen uttydare tillstädes, så må de tiga i församlingen och tala allenast för sig själva och för Gud.
29. Av dem som vilja profetera må två eller tre få tala, och de andra må döma om det som talas.
30. Men om någon annan som sitter där får en uppenbarelse, då må den förste tiga.
31. Ty I kunnen alla få profetera, den ene efter den andre, så att alla bliva undervisade och alla förmanade;
32. och profeters andar äro profeterna underdåniga.
33. Gud är ju icke oordningens Gud, utan fridens.





VARFÖR LOVSÅNG... VARFÖR TACKA ... FAST MAN ÄR SJUK ...läs igenom allt

http://jesusinbjudan.blogspot.com/2009/08/jesus-blodhar-du-tankar-du-vill-bli-av.html?showComment=1250758855036#c824889880378725998

däremot kan man alltid ha teoretiska studier om Helig Ande och om det teoretiska helandet
så det är min undervisnings linje lovsång +tacka + var och en har något att säga ...


Om Helig Ande

dan 7:9 visheten ur hans mun ....läs printa ut ...
Mål.. en Helig Ande bor i visheten ...
Helig Ande får ett namn Jesus
syrak 1+24
visheten 1 +6-9
2 mose 40
påminner om synder
visheten 1 + jesaja 53+ 1 kor 10




http://runeberg.org/bibeln/

http://runeberg.org/apokryf/index.html

http://runeberg.org/apokryf/0071.html

syrak 1
4 Före allting är visheten skapad; insikt och förstånd äro till av evighet.
6 För vem har vishetens rot blivit blottad,och vem har lärt känna hennes kloka rådslag?
8 En finnes, som är vis, en övermåttan fruktansvärd,han som sitter på sin tron,Herren.dvs Jesu Far ..dan 7:9
9 Det var han som skapade henne, han såg och mätte henne och utgöt henne över alla sina verk.
10 Hos allt levande finnes hon,efter det mått som honom täcktes;men rikligen gav han henne åt dem som älska honom.
syrak 24
http://runeberg.org/apokryf/0104.html

Visheten prisar sig själv och berömmer sig mitt ibland sitt folk.
I den Högstes församling upplåter hon sin mun och berömmer sig inför hans härskara:
Jag utgick från den Högstes mun,..jmfr joh 1:1
och såsom en dimma övertäckte jag jorden.
Jag tog min boning i himlahöjderna,och min tron stod på en molnpelare.
Jag allena genomfor himlarundenoch hade min väg genom avgrundsdjupet.Bland havets vågor och över hela jorden,bland alla folk och folkslag härskade jag.
Hos alla dessa sökte jag en vilostad.I vems arvedel skulle jag väl finna ett hem?
Då fick jag en befallning från alltings skapare;han som hade skapat mig lät mig finna en varaktig boning.
Han sade: »Slå upp din boning i Jakob; i Israel skall du hava din arvedel.
»Före all tid, i begynnelsen skapade han mig,och aldrig någonsin skall jag upphöra att finnas till.
I det heliga tabernaklet gjorde jag tjänst inför honom;
likaså fick jag en fast boning på Sion.I den stad som han älskar lät han mig sammalunda finna ro,och i Jerusalem är nu mitt herradöme.

jmfr visheten 1+6-9 + 2mose 40 + 1 kor 10 + jesaja 53 + jesaja 62+63 ...läs mer

http://jesusinbjudan.blogspot.com/2009/09/manniskor-som-ar-doda-kan-hora-jesu.html?showComment=1252930453155#c3686247066073180001







Helig Ande blir kött och får namnet Jesus enligt bibeltexten + apokryfer som bekräftar mina funderingar ..första gången jag funderade på detta kom ..tanken Henok till mig försynt.. därefter Salomos Vishet ..jag följde upp dessa tankeingivelser för 10 år sedan ...och idag ..med facit i hand var det det bästa resultat som kunde ske mig ...

lättast är få tag i 1917 Salomos Vishet + läs Henoksboken på nätet ..+ 1917 svensk bibel ... nu har du apokryfer + bibeln ....använd gul penna för Fadern och röd penna för Sonen ..så har jag gjort och ett färgmönster framträder ...sedan läser du översiktligt understrykningarna och i stillheten inväntar Andens ingivelser .....nu blir du van att höra Andens röst ...du är i Ordet ..Ordets tankar är Andens röst ... alla tankar som säger emot Ordet ..motar jag bort ...

då gör jag så här.... Fruktans ande Jesu blod Jesu blod ... jag tänker tyst Jesu blod tills friden återvänt till mitt sinne ...tills Frestarens tankar viker ..

Det är Anden som ger dig lust att läsa Ordet ..du måste lära dig lyssna till dina tankar ....och sedan i dina tankar urskilja ..vilka av dessa är Andens tankar ....och jag vet inget bättre sätt än sabbattsdagens stillhet i eget hem...i den stimmiga oroliga gruppen går det absolut inte ...så då försöker jag styra över till lovsång
och gruppens medlemmar berättar vad Gud har gjort för dem denna vecka ...

sedan får du läsa djupstudier på egen hand ...är du intresserad då läser du... är du inte intresserad då läser du inte ... och du som tillhör en annan församling än Celeste ..och vill läsa Celestes funderingar ...du får helt enkelt fråga dín pastor om hans välsignelse ....för allt jag skriver ska tåla offentlighetens ljus ......


... är du osäker ..läs då inte denna blogg ...utan fråga din pastor ..så ger han dig klarspråk ...





markus 4
13. Sedan sade han till dem: »Förstån I icke denna liknelse, huru skolen I då kunna fatta alla de andra liknelserna? --
14. Vad såningsmannen sår är ordet.
15. Och att säden såddes vid vägen, det är sagt om dem i vilka ordet väl bliver sått, men när de hava hört det, kommer strax Satan ock tager bort ordet som såddes i dem.

därför tänk tyst Jesu blod tills frestarens tankar viker från dig

Celeste är alltså en av många såningsmaskiner ...för den kallellse jag fick för många år sedan.. när jag frågade Gud vad ska jag göra ..då kom denna tanke till mig när jag var i Gålö skärgård ..Föd mina får ... vid denna tidpunkt hade jag ej skrivit något av betydelse ...jag var så ointresserad av Ordets djup ..jag hade ej avsatt tid för studier
och 40 min på söndagar ger ej djup

så min fru bad en gång för mig att Gud skulle ge mig intresse för Ordet ....när intresset kom ..då föddes en längtan att bli präst som förkunnar Ordet ..och på den vägen är det ...nu blev jag ej utbildad präst ...
sedan fick jag se att mina tankar gick på tvären mot allmäna frikyrkoläror ..ex tio bud , eller Henoks bok ..så då byggde jag Celeste där jag får tala ut de läror jag tror på och jag får leva ut i vardagen de läror jag tror på ......912 ...läs 912 där min syn på galaterbrev.... Paulus skarpaste brev i hela NT mot lagen


jag vill vara en av det allmäna prästadömet som förkunnar Gud Faders gärningar ... resten av mitt liv ....till poängen hör.. hade jag varit präst hade jag likväl ej kunnat förkunna Ordet på ett djupare plan ...folks allmäna problem hade upptagit all min arbetstid ...det var detta jag märkte och då frågade jag Gud om en lösning och Anden manade mig till tio guds bud sätt upp dem i egna hemmet ..så då gjorde jag det ..med bävan.. för jag visste då att jag skulle bli utfrusen ...för lagen gäller inte längre ....

men det var verkligen en av de smartaste själavårdslösningar jag någonsin praktiserat ..... sedan var detta arbetssätt så överlägset alla andra metoder jag sett folk prövat på ....
nu fick jag massor med tid över .... så hela Celeste är uppbyggd kring tio guds bud på dörrpost i det egna hemmet ...så kan du i egen takt när du vill ta itu med synder som är besvärliga ....jag vänder mig alltså till de 90% ..de onådda som aldrig hört om Jesu makt att förlåta befria

http://jesusinbjudan.blogspot.com/2009/08/moten.html

läs t ex detta i lugn och ro lägg märke till dina tankar

http://jesusinbjudan.blogspot.com/2009/09/vet-du-om-att-du-kan-fa-ett-rent.html


läs nu detta nu kör vi detaljerat

http://jesusinbjudan.blogspot.com/2009/08/blog-post.html

ännu mer detaljerat

http://vardagsreligion.blogspot.com/2009/09/911.html


vem är det som påminner dig Jo Herrens Ande

http://runeberg.org/apokryf/0028.html

visheten 1
2 Ty han låter sig finnas av dem som icke fresta honom,och han uppenbarar sig för dem som ej vägra honom sin tro.
3 Vrånga tankar skilja ju människor från Gud,och när hans makt sättes på prov, näpser den de dåraktiga.
4 Ty i en illfundig själ träder icke visheten in,den tager ej sin boning i en kropp som är gäldbunden under synden.
5 Nej, tuktens helige ande undflyr falskheten och håller sig på avstånd från oförnuftiga tankar;den skrämmes bort, när orättfärdigheten nalkas.
6 Ty visheten är en människo-älskande ande,och den låter ej hädaren bliva ostraffad för vad hans
läppar tala,eftersom Gud är vittne till hans innersta känslor och en sannskyldig väktare över hans hjärta och en som hör hans tungas tal.Herrens Ande uppfyller ju varlden,och det väsen som sammanhåller allt vet vad som säges.Därför kan ingen bliva obemärkt, som talar vad orätt är;rättvisan skall icke gå honom förbi med sin näpst.Nej, den ogudaktiges anslag skola komma under prövning,och hans ord skola nå fram till Herrens öron,för att hans överträdelser skola bliva näpsta.

en teologisk förklaring på samvetet

jesaja 53 ....Herrens Ande blir kött i Jesus ....detta fixas ej på 40 minuters pass ...du behöver längre tids stillhet
jes 11
1. Men ett skott skall skjuta upp ur Isais avhuggna stam, och en telning från dess rötter skall bära frukt.
2. Och på honom skall HERRENS Ande vila, vishets och förstånds Ande, råds och starkhets Ande, HERRENS kunskaps och fruktans Ande.

jes 53

5. Ja, han var sargad för våra överträdelsers skull och slagen för våra missgärningars skull; näpsten var lagd på honom, för att vi skulle få frid, och genom hans sår bliva vi helade.
6. Vi gingo alla vilse såsom får, var och en av oss ville vandra sin egen väg, men HERREN lät allas vår missgärning drabba honom.

11. Ja, av den vedermöda hans själ har utstått skall han se frukt och så bliva mättad; genom sin kunskap skall han göra många rättfärdiga, han, den rättfärdige, min tjänare, i det han bär deras missgärningar.
12. Därför skall jag tillskifta honom hans lott bland de många, och med talrika skaror skall han få utskifta byte, eftersom han utgav sitt liv i döden och blev räknad bland överträdare, han som bar mångas synder och bad för överträdarna.

http://runeberg.org/bibeln/23_53.html



http://runeberg.org/apokryf/0072.html
syrak 1
25 Bland vishetens skatter finnas sinnrika ordspråk,men för syndaren är gudsfruktan en styggelse.
26 Åstundar du visheten, håll då buden,så skall Herren förläna dig henne.

läs kap 6-9
http://runeberg.org/apokryf/0035.html

läs Människans fria vilja.

http://runeberg.org/apokryf/0091.html
syrak 15

1 Så gör den som fruktar Herren;ja, den som håller fast vid lagen,han vinner henne.
2 Hon kommer honom till mötes likasom en moder,och lika som en ung maka tager hon emot honom.
3 Hon giver honom förståndets bröd att äta och vishetens vatten att dricka.
14 Han skapade människan i begynnelsen och överlämnade henne åt hennes fria vilja.
15 Om du vill, så kan du hålla buden,och att öva trohet står i ditt eget val.
16 Han har satt framför dig eld och vatten;efter vilket du vill kan du räcka ut din hand.
17 Framför människan ligga liv och död;och vilket hon väljer skall varda henne givet.
18 Ty stor är Herrens vishet; väldig är han i makt, och allting ser han.
19 Och hans ögon äro vända till dem som frukta honom,och han känner allt vad en människa har för händer.
20 Men ingen bjöd han att vara ogudaktig,och ingen gav han lov till att synda.

Nu kul att se vad Paulus i sin helhet säger om lagen
Galaterbrev ....mina funderingar..912 ...

läs igenom joh 14-17 samma ordval
joh 14
20. På den dagen skolen I förstå att jag är i min Fader, och att I ären i mig, och att jag är i eder.

http://runeberg.org/bibeln/43_14.html

så då förstod jag Jesu ord... budorden och Anden är samma sak
vill du att Anden ska komma
matteus 5
17. I skolen icke mena att jag har kommit för att upphäva lagen eller profeterna. Jag har icke kommit för att upphäva, utan för att fullborda....läs 912 ....
18. Ty sannerligen säger jag eder: Intill dess himmel och jord förgås, skall icke den minsta bokstav, icke en enda prick av lagen förgås, förrän det allt har fullbordats.
19. Därför, den som upphäver ett av de minsta bland dessa bud och lär människorna så, han skall räknas för en av de minsta i himmelriket; men den som håller dem och lär människorna så, han skall räknas för stor i himmelriket.

eftersom jag fick Ordet.. Föd mina får ..så kan jag inte med gott samvete säga emot Jesu ord i matteus 5 ..det vore dåraktigt av mig ......när jag ser ut.... verkar himmel o jord kvar ..Intill dess himmel och jord förgås....

men Anden visade mig nåden ..eftersom jag vill ha Jesus till Herre så följer jag hans ord ..
joh 15
9. Såsom Fadern har älskat mig, så har ock jag älskat eder; förbliven i min kärlek.
10. Om I hållen mina bud, så förbliven I i min kärlek, likasom jag har hållit min Faders bud och förbliver i hans kärlek.
11. Detta har jag talat till eder, för att min glädje skall bo i eder, och för att eder glädje skall bliva fullkomlig.


joh 12
44. Men Jesus sade med hög röst: »Den som tror på mig, han tror icke på mig, utan på honom som har sänt mig.
45. Och den som ser mig, han ser honom som har sänt mig.
46. Såsom ett ljus har jag kommit i världen, för att ingen av dem som tro på mig skall förbliva i mörkret.
47. Om någon hör mina ord, men icke håller dem, så dömer icke jag honom; ty jag har icke kommit för att döma världen, utan för att frälsa världen.
48. Den som förkastar mig och icke tager emot mina ord, han har dock en domare över sig; det ord som jag har talat, det skall döma honom på den yttersta dagen.
49. Ty jag har icke talat av mig själv, utan Fadern, som har sänt mig, han har bjudit mig vad jag skall säga, och vad jag skall tala.
50. Och jag vet att hans bud är evigt liv; därför, vad jag talar, det talar jag såsom Fadern har sagt mig.»


det var dessa texter som Anden visade mig för jag ville förstå mina tankar
och jag ville förbliva i Faderns kärlek


markus 4 kap
http://runeberg.org/bibeln/41_04.html



tillbaka till Ordet

Jesus Helig Ande som blir kött kan förvandla sig efter behag
hebreerbrev 2
14. Då nu barnen hade blivit delaktiga av kött och blod, blev ock han på ett liknande sätt delaktig därav, för att han genom sin död skulle göra dens makt om intet, som hade döden i sitt våld, det är djävulen,
15. och göra alla dem fria, som av fruktan för döden hela sitt liv igenom hade varit hemfallna till träldom.
16. Ty det är ju icke änglar som han tager sig an; det är Abrahams säd som han tager sig an.
17. Därför måste han i allt bliva lik sina bröder, för att han skulle bliva barmhärtig och en trogen överstepräst i sin tjänst inför Gud, till att försona folkets synder.
18. Ty därigenom att han har lidit, i det han själv blev frestad, kan han hjälpa dem som frestas.

kolosserbrev 1
22. också åt eder har han nu skaffat försoning i hans jordiska kropp, genom hans död, för att kunna ställa eder fram inför sig heliga och obefläckade och ostraffliga --
23. om I nämligen förbliven i tron, väl grundade och fasta, utan att låta rubba eder från det hopp som tillbjudes oss i evangelium, det evangelium som I haven hört, och som blivit predikat bland allt skapat under himmelen, det vars tjänare jag, Paulus, har blivit.

romarbrev 1
1. Paulus, Jesu Kristi tjänare, kallad till apostel, avskild till att förkunna Guds evangelium,
2. vilket Gud redan förut genom sina profeter hade i heliga skrifter utlovat,
3. evangelium om hans Son, vilken såsom människa i köttet är född av Davids säd
4. och såsom helig andevarelse är med kraft bevisad vara Guds Son, allt ifrån uppståndelsen från de döda, ja, evangelium om Jesus Kristus, vår Herre,
5. genom vilken vi hava fått nåd och apostlaämbete för att, hans namn till ära, upprätta trons lydnad bland alla hednafolk,
6. bland vilka jämväl I ären, I som ären kallade och Jesu Kristi egna --
7. jag, Paulus, hälsar alla Guds älskade som bo i Rom, dem som äro kallade och heliga. Nåd vare med eder och frid ifrån Gud, vår Fader, och Herren Jesus Kristus.

hebreerbrev 1
1. Sedan Gud fordom många gånger och på många sätt hade talat till fäderna genom profeterna,
2. har han nu, på det yttersta av denna tid, talat till oss genom sin Son, som han har insatt till arvinge av allt, genom vilken han ock har skapat världen.
3. Och eftersom denne är hans härlighets återsken och hans väsens avbild och genom sin makts ord bär allt, har han -- sedan han hade utfört en rening från synderna -- satt sig på Majestätets högra sida i höjden.
4. Och han har blivit så mycket större än änglarna som det namn han har ärvt är förmer än deras.
5. Ty till vilken av änglarna har han någonsin sagt: »Du är min Son, jag har i dag fött dig»? eller: »Jag skall vara hans Fader, och han skall vara min Son»?

1 johannes brev 1
1. Det som var från begynnelsen, det vi hava hört, det vi med egna ögon hava sett, det vi skådade och med egna händer togo på, det förkunna vi: om livets Ord tala vi.
2. Ty livet uppenbarades, och vi hava sett det; och vi vittna därom och förkunna för eder livet, det eviga, som var hos Fadern och uppenbarades för oss.
3. Ja, det vi hava sett och hört, det förkunna vi ock för eder, på det att också I mån hava gemenskap med oss; och vi hava vår gemenskap med Fadern och med hans Son, Jesus Kristus.
4. Och vi skriva nu detta, för att vår glädje skall bliva fullkomlig.
5. Och detta är det budskap som vi hava hört från honom, och som vi förkunna för eder, att Gud är ljus, och att intet mörker finnes i honom.



nu får du en bild av den Helig Ande ..lättast gör som jag gjort jag printade ut och sedan tog jag sabbattens vila först på lördag ..då gjorde jag ingenting ....sedan följde jag upp de ingivelser som kom på kvällen

nu behöver du som är med i Celeste inte fira sabbatt så som jag beskriver ...det går alldeles utmärkt att prova andra vilometoder ....men för mig funkar denna systematiska vila ..väldigt bra ..för jag älskar att tränga igenom Ordet ...och det är en njutning att läsa Ordet när man känner vilan i kroppen ..när Helig Andes närvaro ruvar i hemmet ....när man är trygg ...men det tar tid ..jag får helt enkelt vänta in Andens ingivelser ...och jag har lärt mig att ta emot Andens ingivelser ...



....




....

12 kommentarer:

Teofilus sa...

Jesaja, 62 Kapitlet

Dottern Sions frälsning ur fångenskapen.

1. För Sions skull vill jag icke tiga,
och för Jerusalems skull vill jag ej unna mig ro,
förrän dess rätt går upp såsom solens sken
och dess frälsning lyser såsom ett brinnande bloss.
2. Och folken skola se din rätt
och alla konungar din härlighet;
och du skall få ett nytt namn,
som HERRENS mun skall bestämma.
3. Så skall du vara en härlig krona i HERRENS hand,
en konungslig huvudbindel i din Guds hand.
4. Du skall icke mer kallas
»den övergivna»,
ej heller skall ditt land
mer kallas »ödemark»,
utan du skall få heta
»hon som jag har min lust i»,
och ditt land skall få heta
»äkta hustrun»;
ty HERREN har sin lust i dig,
och ditt land har fått sin äkta man.
5. Ty såsom när en ung man bliver en jungrus äkta herre,
så skola dina barn bliva dina äkta herrar,
och såsom en brudgum fröjdar sig över sin brud,
så skall din Gud fröjda sig över dig.
6. På dina murar, Jerusalem,
har jag ställt väktare;
varken dag eller natt
få de någonsin tystna.
I som skolen ropa till HERREN,
given eder ingen ro.
7. Och given honom ingen ro förrän han åter
har byggt upp Jerusalem
och låtit det bliva ett ämne
till lovsång på jorden.
8. HERREN har svurit vid sin högra hand
och sin starka arm:
Jag skall icke mer giva din säd
till mat åt dina fiender,
och främlingar skola icke dricka ditt vin,
frukten av din möda.
9. Nej, de som insamla säden skola ock äta den
och skola lova HERREN,
och de som inbärga vinet skola dricka det
i min helgedoms gårdar.
10. Dragen ut, dragen ut genom portarna,
bereden väg för folket;
banen, ja, banen en farväg
rensen den från stenar,
resen upp ett baner för folken.
11. Hör, HERREN höjer ett rop, och det når
till jordens ända:
Sägen till dottern Sion:
Se, din frälsning kommer.
Se, han har med sig sin lön,
och hans segerbyte går framför honom.
12. Och man skall kalla dem »det heliga folket»,
»HERRENS förlossade»;
och dig själv skall man kalla »den mångbesökta staden»,
»staden, som ej varder övergiven».



och ditt land skall få heta
»äkta hustrun»;

det är brudgummen

Teofilus sa...

Jesaja, 63 Kapitlet

Vintramparen. Guds folks klagan och bön.

1. Vem är han som kommer från Edom,
från Bosra i högröda kläder,
så präktig i sin dräkt,
så stolt i sin stora kraft?
»Det är jag, som talar i rättfärdighet,
jag, som är en mästare till att frälsa.»
2. Varför är din dräkt så röd?
Varför likna dina kläder en vintrampares?
3. »Jo, en vinpress har jag trampat, jag själv allena,
och ingen i folken bistod mig.
Jag trampade dem i min vrede,
trampade sönder dem i min förtörnelse.
Då stänkte deras blod på mina kläder,
och så fick jag hela min dräkt nedfläckad.
4. Ty en hämndedag hade jag beslutit,
och mitt förlossningsår hade kommit.
5. Och jag skådade omkring mig, men ingen hjälpare fanns;
jag stod där i förundran, men ingen fanns, som understödde mig.
Då hjälpte mig min egen arm,
och min förtörnelse understödde mig.
6. Jag trampade ned folken i min vrede
och gjorde dem druckna i min förtörnelse,
och jag lät deras blod rinna ned på jorden.»
7. HERRENS nådegärningar vill jag förkunna,
ja, HERRENS lov,
efter allt vad HERREN har gjort mot oss,
den nåderike mot Israels hus,
vad han har gjort mot dem efter sin barmhärtighet
och sin stora nåd.
8. Ty han sade: »De äro ju mitt folk,
barn, som ej svika.»
Och så blev han deras frälsare.
9. I all deras nöd var ingen verklig nöd,
ty hans ansiktes ängel frälste dem.
Därför att han älskade dem och ville skona dem,
förlossade han dem.
Han lyfte dem upp och bar dem alltjämt,
i forna tider.
10. Men de voro gensträviga, och de bedrövade
hans heliga Ande;
därför förvandlades han till deras fiende,
han själv stridde mot dem.
11. Då tänkte hans folk på forna tider,
de tänkte på Mose:
Var är nu han som förde dem upp ur havet,
jämte herdarna för hans hjord?
Var är han som lade i deras bröst
sin helige Ande,
12. var är han som lät sin härliga arm gå fram
vid Moses högra sida,
han som klöv vattnet framför dem
och så gjorde sig ett evigt namn,
13. han som lät dem färdas genom djupen,
såsom hästar färdas genom öknen, utan att stappla?
14. Likasom när boskapen går ned i dalen
så fördes de av HERRENS Ande till ro.
Ja, så ledde du ditt folk
och gjorde dig ett härligt namn.
15. Skåda ned från himmelen och se härtill
från din heliga och härliga boning.
Var äro nu din nitälskan och dina väldiga gärningar,
var är ditt hjärtas varkunnsamhet och din barmhärtighet?
De hålla sig tillbaka från mig.
16. Du är ju dock vår fader;
ty Abraham vet icke av oss,
och Israel känner oss icke.
Men du, HERRE, är vår fader;
»vår förlossare av evighet», det är ditt namn.
17. Varför, o HERRE, låter du oss då gå vilse från dina vägar
och förhärdar våra hjärtan, så att vi ej frukta dig?
Vänd tillbaka för dina tjänares skull,
för din arvedels stammars skull.
18. Allenast helt kort fick ditt heliga folk behålla sin besittning;
våra ovänner trampade ned din helgedom.
19. Det är oss nu så, som om du aldrig hade varit herre över oss,
om om vi ej hade blivit uppkallade efter ditt namn.

Teofilus sa...

ty hans ansiktes ängel frälste dem.
Därför att han älskade dem och ville skona dem,
förlossade han dem.
Han lyfte dem upp och bar dem alltjämt,
i forna tider.
10. Men de voro gensträviga, och de bedrövade
hans heliga Ande;
därför förvandlades han till deras fiende,
han själv stridde mot dem.
11. Då tänkte hans folk på forna tider,
de tänkte på Mose:
Var är nu han som förde dem upp ur havet,
jämte herdarna för hans hjord?
Var är han som lade i deras bröst
sin helige Ande,
12. var är han som lät sin härliga arm gå fram
vid Moses högra sida,
han som klöv vattnet framför dem
och så gjorde sig ett evigt namn,
13. han som lät dem färdas genom djupen,
såsom hästar färdas genom öknen, utan att stappla?
14. Likasom när boskapen går ned i dalen
så fördes de av HERRENS Ande till ro.
Ja, så ledde du ditt folk
och gjorde dig ett härligt namn.

Teofilus sa...

joh 14
11. Tron mig; jag är i Fadern, och Fadern i mig. Varom icke, så
tron för själva gärningarnas skull.
12. Sannerligen, sannerligen säger jag eder: Den som tror på mig,
han skall ock själv göra de gärningar som jag gör; och ännu
större än dessa skall han göra. Ty jag går till Fadern,
13. och vadhelst I bedjen om i mitt namn, det skall jag göra, på det
att Fadern må bliva förhärligad i Sonen.
14. Ja, om I bedjen om något i mitt namn, så skall jag göra det.

15. Älsken I mig, så hållen I mina bud,
16. och jag skall bedja Fadern, och han skall giva eder en annan
Hjälpare, som för alltid skall vara hos eder:
17. sanningens Ande, som världen icke kan taga emot, ty hon ser
honom icke och känner honom icke. Men I kännen honom, ty han bor
hos eder och skall vara i eder.
18. Jag skall icke lämna eder faderlösa; jag skall komma till eder.
19. Ännu en liten tid, och världen ser mig icke mer, men I sen
mig. Ty jag lever; I skolen ock leva.
20. På den dagen skolen I förstå att jag är i min Fader, och att I
ären i mig, och att jag är i eder.
21. Den som har mina bud och håller dem, han är den som älskar mig;
och den som älskar mig, han skall bliva älskad av min Fader, och
jag skall älska honom och jag skall uppenbara mig för honom.»
22. Judas -- icke han som kallades Iskariot -- sade då till honom:
»Herre, varav kommer det att du tänker uppenbara dig för oss,
men icke för världen?»
23. Jesus svarade och sade till honom: »Om någon älskar mig, så
håller han mitt ord; och min Fader skall älska honom, och vi
skola komma till honom och taga vår boning hos honom.
24. Den som icke älskar mig, han håller icke mina ord; och likväl är
det ord som I hören icke mitt, utan Faderns, som har sänt mig.
25. Detta har jag talat till eder, medan jag ännu är kvar hos eder.
26. Men Hjälparen, den helige Ande, som Fadern skall sända i mitt
namn, han skall lära eder allt och påminna eder om allt vad jag
har sagt eder.
27. Frid lämnar jag efter mig åt eder, min frid giver jag eder; icke
giver jag eder den såsom världen giver. Edra hjärtan vare icke
oroliga eller försagda.


som sagt detta var mina funderingar

Teofilus sa...

Jesus Helig Ande som blir kött

kan förvandla sig efter behag

apostlag 9
3. Men när han på sin färd nalkades Damaskus, hände sig att ett
sken från himmelen plötsligt kringstrålade honom.
4. Och han föll ned till jorden och hörde då en röst som sade till
honom: »Saul, Saul, varför förföljer du mig?»
5. Då sade han: »Vem är du, Herre?» Han svarade: »Jag är Jesus,
den som du förföljer.


apl 22
6. Men när jag var på vägen och nalkades Damaskus, hände sig vid
middagstiden att ett starkt sken från himmelen plötsligt
kringstrålade mig.

7. Och jag föll ned till marken och hörde då en röst som sade till
mig: 'Saul, Saul, varför förföljer du mig?'
8. Då svarade jag: 'Vem är du, Herre?' Han sade till mig: 'Jag är
Jesus från Nasaret, den som du förföljer.'
9. Och de som voro med mig sågo väl skenet, men hörde icke rösten
av den som talade till mig.
10. Då frågade jag: 'Vad skall jag göra, Herre?' Och Herren svarade
mig: 'Stå upp och gå in i Damaskus; där skall allt det bliva dig
sagt, som är dig förelagt att göra.'
11. Men eftersom jag, till följd av det starka skenet, icke mer
kunde se togo mina följeslagare mig vid handen och ledde mig, så
att jag kom in i Damaskus.


17. Men när jag hade kommit tillbaka till Jerusalem, hände sig,
medan jag bad i helgedomen, att jag föll i hänryckning

18. och såg honom och hörde honom säga till mig: 'Skynda dig med
hast bort ifrån Jerusalem; ty de skola icke här taga emot ditt
vittnesbörd om mig.'

Teofilus sa...

apl 26
13. fick jag under min färd, o konung, mitt på dagen se ett sken
från himmelen, klarare än solens glans, kringstråla mig och mina
följeslagare.
14. Och vi föllo alla ned till jorden, och jag hörde då en röst säga
till mig på hebreiska: 'Saul, Saul, varför förföljer du mig'?
Det är dig svårt att spjärna mot udden.'
15. Då sade jag: 'Vem är du, Herre?' Herren svarade: 'Jag är Jesus,
den som du förföljer.
16. Men res dig upp och stå på dina fötter; ty därför har jag visat
mig för dig, att jag har velat utse dig till en tjänare och ett
vittne, som skall vittna både om huru du nu har sett mig, och om
huru jag vidare skall uppenbara mig för dig.
17. Och jag skall rädda dig såväl från ditt eget folk som från
hedningarna. Ty till dem sänder jag dig,
18. för att du skall öppna deras ögon, så att de omvända sig från
mörkret till ljuset, och från Satans makt till Gud, på det att
de må, genom tron på mig, undfå syndernas förlåtelse och få sin
lott bland dem som äro helgade.'


19. Så blev jag då, konung Agrippa, icke ohörsam mot den himmelska synen,

20. utan predikade först för dem som voro i Damaskus och i
Jerusalem, och sedan över hela judiska landet och för
hedningarna, att de skulle göra bättring och omvända sig till
Gud och göra sådana gärningar som tillhöra bättringen.

21. För denna saks skull var det som judarna grepo mig i helgedomen
och försökte att döda mig.


22. Genom den hjälp som jag har undfått av Gud står jag alltså ännu
i dag såsom ett vittne inför både små och stora; och jag säger
intet annat, än vad profeterna och Moses hava sagt skola ske,

23. nämligen att Messias skulle lida och, såsom förstlingen av dem
som uppstå från de döda, bära budskap om ljuset, såväl till vårt
eget folk som till hedningarna.»

Teofilus sa...

lukas 24
13. Men två av dem voro samma dag stadda på vandring till en by som
hette Emmaus, och som låg sextio stadiers väg från Jerusalem.
14. Och de samtalade med varandra om allt detta som hade skett.
15. Medan de nu samtalade och överlade med varandra, nalkades Jesus
själv och gick med dem.
16. Men deras ögon voro tillslutna, så att de icke kände igen honom.
17. Och han sade till dem: »Vad är det I talen om med varandra,
medan I gån här?» Då stannade de och sågo bedrövade ut.
18. Och den ene, som hette Kleopas, svarade och sade till honom: »Du
är väl en främling i Jerusalem, den ende som icke har hört vad
där har skett i dessa dagar?»
19. Han frågade dem: »Vad då?» De svarade honom: »Det som har skett
med Jesus från Nasaret, vilken var en profet, mäktig i gärningar
och ord inför Gud och allt folket:
20. huru nämligen våra överstepräster och rådsherrar hava utlämnat
honom till att dömas till döden och hava korsfäst honom.
21. Men vi hoppades att han var den som skulle förlossa Israel. Och
likväl, till allt detta kommer att det redan är tredje dagen
sedan detta skedde.
22. Men nu hava därjämte några av våra kvinnor gjort oss häpna; ty
sedan de bittida på morgonen hade varit vid graven
23. och icke funnit hans kropp, kommo de igen och sade att de till
och med hade sett en änglasyn, och änglarna hade sagt att han
levde.
24. Och när några av dem som voro med oss gingo bort till graven,
funno de det vara så som kvinnorna hade sagt, men honom själv
sågo de icke.»

25. Då sade han till dem: »O, huru oförståndiga ären I icke och
tröghjärtade till att tro på allt vad profeterna hava talat!
26. Måste icke Messias lida detta, för I att så ingå i sin
härlighet?»
27. Och han begynte att genomgå Moses och alla profeterna och
uttydde för dem vad som i alla skrifterna var sagt om honom.
28. När de nu nalkades byn dit de voro på väg, ställde han sig som
om han ville gå vidare.
29. Men de nödgade honom och sade: »Bliv kvar hos oss, ty det lider
mot aftonen, och dagen nalkas redan sitt slut.» Då gick han
ditin och stannade kvar hos dem.
30. Och när han nu låg till bords med dem, tog han brödet och
välsignade och bröt det och räckte åt dem.
31. Därvid öppnades deras ögon, så att de kände igen honom. Men då
försvann han ur deras åsyn.

32. Och de sade till varandra: »Voro icke våra hjärtan brinnande i
oss, när han talade med oss på vägen och uttydde skrifterna för
oss?»
33. Och i samma stund stodo de upp och vände tillbaka till
Jerusalem; och de funno där de elva församlade, så ock de andra
som hade slutit sig till dem.
34. Och dessa sade: »Herren är verkligen uppstånden, och han har
visat sig för Simon.»
35. Då förtäljde de själva vad som hade skett på vägen, och huru han
hade blivit igenkänd av dem, när han bröt brödet.

Teofilus sa...

lukas 24
30. Och när han nu låg till bords med dem, tog han brödet och
välsignade och bröt det och räckte åt dem.
31. Därvid öppnades deras ögon, så att de kände igen honom. Men då
försvann han ur deras åsyn.

32. Och de sade till varandra: »Voro icke våra hjärtan brinnande i
oss, när han talade med oss på vägen och uttydde skrifterna för
oss?»
33. Och i samma stund stodo de upp och vände tillbaka till
Jerusalem; och de funno där de elva församlade, så ock de andra
som hade slutit sig till dem.
34. Och dessa sade: »Herren är verkligen uppstånden, och han har
visat sig för Simon.»
35. Då förtäljde de själva vad som hade skett på vägen, och huru han
hade blivit igenkänd av dem, när han bröt brödet.

36. Medan de nu talade härom, stod han själv mitt ibland dem och
sade till dem: »Frid vare med eder.
37. Då blevo de förfärade och uppfylldes av fruktan och trodde att
det var en ande de sågo.
38. Men han sade till dem: »Varför ären I så förskräckta, och varför
uppstiga tvivel i edra hjärtan?
39. Sen här mina händer och mina fötter, och sen att det är jag
själv; ja, tagen på mig och sen. En ande har ju icke kött och
ben, såsom I sen mig hava.»
40. Och när han hade sagt detta, visade han dem sina händer och sina
fötter.
41. Men då de ännu icke trodde, för glädjes skull, utan allenast
förundrade sig, sade han till dem: »Haven I här något att äta?»
42. Då räckte de honom ett stycke stekt fisk och något av en
honungskaka;
43. och han tog det och åt därav i deras åsyn.

44. Och han sade till dem: »Det är såsom jag sade till eder, medan
jag ännu var bland eder, att allt måste fullbordas, som är
skrivet om mig i Moses' lag och hos profeterna och i psalmerna.»
45. Därefter öppnade han deras sinnen, så att de förstodo skrifterna.
46. Och han sade till dem: »Det är så skrivet, att Messias skulle
lida och på tredje dagen uppstå från de döda,
47. och att bättring till syndernas förlåtelse i hans namn skulle
predikas bland alla folk, och först i Jerusalem.
48. I kunnen vittna härom.
49. Och se, jag vill sända till eder vad min Fader har utlovat. Men
I skolen stanna kvar här i staden, till dess I från höjden
bliven beklädda med kraft.»

50. Sedan förde han dem ut till Betania; och där lyfte han upp sina
händer och välsignade dem.
51. Och medan han välsignade dem, försvann han ifrån dem och blev
upptagen till himmelen.
52. Då tillbådo de honom och vände sedan tillbaka till Jerusalem,
uppfyllda av stor glädje.
53. Och de voro sedan alltid i helgedomen och lovade Gud.

Teofilus sa...

mm

Teofilus sa...

mm

Teofilus sa...

mm

Teofilus sa...

mm